PIM is duurzaam

DUURZAAM ONDERNEMEN

PIM is duurzaam

Bij productinformatie management zul je misschien niet direct denken aan een duurzaamheidsproject. Toch draagt het direct en indirect wel degelijk bij om jou je duurzaamheidsdoelen te laten behalen. In dit artikel benoemen we enkele voorbeelden van hoe een PIM-systeem en correcte productinformatie kan bijdragen aan de duurzaamheidsambities van jouw bedrijf.

PIM Duurzaam

De voordelen van productinformatie

Een goede productinformatie management strategie kent vele voordelen. Wanneer correct uitgevoerd zul je op tal van afdelingen binnen jouw bedrijf de vruchten plukken. Wanneer jij tijd overhoudt en meer geld verdient, is PIM duurzaam.

Kloppende en complete informatie is daarom zeer belangrijk.
Hieronder enkele directe voordelen van een PIM systeem en de bijbehorende productinformatie management strategie:

01

Minder klantvragen

Door de informatiebehoefte al aan de voorkant te vervullen zullen jouw klanten sneller en beter vinden waar ze naar op
zoek zijn.

02

Betere klantervaring

Hoe completer de product- informatie, hoe blijer jouw klant. Alle benodigde informatie om tot aankoop over te gaan op één locatie. De product pagina.

03

Hogere conversie

Wanneer klanten direct vinden wat ze zoeken zullen ze sneller geneigd zijn om een aankoop te doen. Complete en eerlijke productinformatie straalt vertrouwen uit.

04

Minder retourzending

Jouw klant is goed geïnformeerd over het product dat hij of zij koopt. Correcte en eerlijke productinformatie leidt direct tot een afname in de retourenstroom.

05

Meer verkopen

Wanneer je product detail pagina compleet is met alle benodigde informatie, straal je vertrouwen uit. De bezoeker ziet dat er met zorg gewerkt wordt en zal sneller geneigd zijn om bij jou te kopen.

06

Meer organic traffic

Productinformatie die met aandacht is opgesteld laat een directe toename zien in organisch verkeer naar jouw website of webshop. Jouw positie in zoekmachines zal stijgen.

Een aantal spelregels
en tips voor complete productinformatie

Vanuit PIMDAMPET spreken we vaak over complete productinformatie. Maar wanneer is de informatie compleet? Waar moet het aan voldoen? Hier zijn geen geschreven wetten voor, maar wel een aantal handige guidelines om rekening mee te houden:

  • Eerlijke en converterende productbeschrijvingen
  • Eenvoudig te lezen en scanbaar opgebouwde teksten
  • Kloppende en complete specificaties
  • Voldoende afbeeldingen die de werkelijkheid weergeven
  • Aanvullende documentatie zoals handleidingen, garantiecertificaten of product brochures op één plek
  • Niet liegen, niet overdrijven, niet onnodig mooier maken dan het is. Jouw klant verwacht eerlijkheid en geen mooie praatjes.

Eerlijkheid duurt het langst. En niets is minder waar. Vooral wanneer je producten verkoopt. Wanneer een productbeschrijving niet eerlijk is zal een klant na aanschaf snel teleurgesteld worden. Zorg er dan ook voor dat je bijvoorbeeld “budget producten” niet de hemel in prijst, maar wees eerlijk. Je kan veel beter eerlijk aangeven dat het een “mooi instapmodel” betreft, dan dat je zoveel mogelijk aantallen wil verkopen. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een home cinema audio systeem. Nu een speciale aanbieding van €249,- voor €179,-.

Voor consumenten een heel interessante prijs, vooral omdat vergelijkbare systemen toch al snel zo’n €300,- kosten. In de beschrijving spreekt men over een “overweldigende geluidssensatie” en “oorstrelend heldere en diepe tonen” met een “zware bas dankzij de externe subwoofer”. In de praktijk blijkt echter dat het heel blikkerig en schel klinkt. Dit product werd heel succesvol verkocht, zeer hoge conversie, grote aantallen, mega omzet, maar kwam ook voor meer dan 60% weer retour. Zonde! Want elke retour kost niet alleen direct geld, de klant is ook teleurgesteld.

“Het klinkt heel goedkoop” was het commentaar. En terecht, want een home cinema set bestaande uit vier speakers, een grote center speaker én een subwoofer voor nog geen €200,- klinkt te mooi om waar te zijn. En dat was het ook.

“Ik ga jullie leren schrijven voor mensen die niet lezen!”

Zo beginnen wij aan een cursus schrijven voor het web. Teksten schrijven voor mensen die niet lezen… Klinkt gek hè? Toch is het waar. Wij mensen lezen niet, maar we scannen. En als we tijdens het scannen van een product pagina niet snel genoeg vinden wat we zoeken, dan haken we af. We zijn tegenwoordig erg ongeduldig.

Je kan uren spenderen aan de perfecte verkoopbeschrijving en alsnog zien dat er amper conversie plaatsvindt. Een goede structuur in je teksten is dan ook minstens zo belangrijk als een motiverende manier van schrijven.

Maak gebruik van korte alinea’s met een duidelijke titel erboven die de inhoud aangeven. Voeg bullet points toe die belangrijke product eigenschappen toelichten. En bovenal: voorkom de onleesbare tekstbaksteen. Die leest echt niemand. Onder andere Bol. heeft de strategie van scanbare product beschrijvingen goed weten te implementeren. Een mooi voorbeeld is deze laptop.

Een goed scanbare product beschrijving bestaat uit een inleidende alinea, daaronder een aantal bullet points, en vervolgens detail alinea’s die verder op de inhoud ingaan. Met dus overal een duidelijke header erboven over wat eronder in de tekst te lezen valt. Wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij start met lezen. Af en toe wat belangrijke kernwoorden dikgedrukt weergeven trekt ook direct de aandacht van de lezer. Probeer zelf eens deze product pagina te scannen en vraag jezelf eens af hoeveel tijd het heeft gekost om de belangrijkste eigenschappen van dit product te weten te komen. Vrij snel, toch?

De product beschrijving is eerlijk geschreven, er zit structuur in en hij is goed scanbaar. Nu je hebt voldaan aan de eerste voorwaarden van een goede product beschrijving is het tijd om de inhoud te optimaliseren voor mensen die wél lezen, want ze bestaan zeker. Ook zoekmachines vinden goed geschreven teksten erg interessant.

Een goed converterende beschrijving schetst een gevoel, een scenario, en biedt een oplossing. Schrijf je teksten altijd vanuit het perspectief van een gebruiker en haal scenario’s aan waarin de lezer zich kan verplaatsen.

Als we teruggaan naar de home cinema set in het eerste tabblad zijn er een aantal scenario’s die je zou kunnen beschrijven. Zo’n set staat over het algemeen in de woonkamer, dus beschrijf bijvoorbeeld dat het een compact model betreft en het dus geen doorn in het oog hoeft te zijn. Of dat de subwoofer draadloos via Bluetooth wordt aangesloten en dus overal in de ruimte geplaatst kan worden. Luidsprekers in televisies zijn vaak heel compact, omdat televisies steeds platter zijn, en hierdoor klinken ze ook vaak vrij schel, of bieden te weinig volume. Allemaal zaken om te benoemen. Allemaal scenario’s waarin de lezer van jouw producttekst zich kan herkennen.

Schets de situatie en bied een eerlijke oplossing. De bezoeker zal sneller geneigd zijn om tot aankopen over te gaan als hij of zij zich kan herkennen in de situatie.

PIM Duurzaam

Maar wat heeft dit met duurzaamheid te maken?

We beschreven zojuist zes voordelen van een PIM systeem welke allemaal bijdragen aan twee overeenkomstige doelen:

– Tijd besparen
– Meer verkopen

Wat kan jij doen met meer geld en meer tijd? Precies, je ambities om te verduurzamen opschroeven. Laat PIMDAMPET jouw productinformatie beheren en optimaliseren, dan kan jij werken aan zaken die de wereld een stukje mooier maken. Dat willen we toch allemaal?

KOM IN CONTACT

Let’s build a better world together!

Translate »
Scroll naar boven